AUDIT - Universiteit Antwerpen
Klik HIER om de audit te downloaden.
Klik HIER om de audit te downloaden.
Ik heb vooral veel bewondering voor jullie ambacht: hoe jullie figurentheater creëren met prachtige, expressieve poppen, muziek, attributen én levende acteurs. Sonja De Brouwer, CC Brugge
Froefroe: doorleefd figurentheater met zin voor het groteske, het echte, de klassiekers, diepgang met ironie (en de toepasselijke tronie), soms ver of net erover, meestal boenk erop. Vaak niet voor gevoelige zielen. Karen Van de Velde, Gemeente Kontich
Soms lastig dat we er altijd rap bij moeten zijn om jullie nog te kunnen boeken, maar ja die populariteit zegt natuurlijk ook wat over de kwaliteit van jullie producties. Voor een goed brood ga je ook in de rij staan. Véronqie Moïes, CC de Bogaard Sint-Truiden
Mede door jullie is het medium figurentheater ‘hot’ gebleven in Vlaanderen. De gemaakte poppen behoren tot de meest tot de verbeelding sprekende, en de manipulatie is steeds top!. Ook het werken met acteurs met naam (bv. Maarten Bosmans, Tania Kloek,…) zorgt voor een grotere geloofwaardigheid van het medium t.a.v. het publiek. Wim Hoekx, CC De Adelberg Lommel
ja, ons familiepubliek ervaart een jaarlijkse portie Froefroe als verworven En ja, ons Froefroe-publiek groeit en bloeit en komt in grote getalen naar jullie kijken En ja, met heel veel dank houden we graag deze fijne traditie in stand. Linda Cesar, CC Maasmechelen
Omdat jullie voorstellingen altijd meer lagen hebben, werken ze steeds goed voor zowel kinderen, begeleiders en ouders, wat volwassenen volgens mij aanspoort om hun kroost mee naar theater te nemen. Stien Aerts, Gemeente Oud-Turnhout
Froefroe IS FroeFroe, een sterk merk dat staat als een huis. Denk aan BIC, PRITT, Tupperware… FroeFroe is love it or hate it, zonder schimmige grijze zone en absoluut niet van och ja, kan er mee door, dertien in een dozijn... De poppen gaan rechtstreeks naar het hart van de kidz en van diegenen die hun kinderhart niet vergeten of verloren hebben. What can I say more, `n FroeFroe-pop zegt meer dan duizend woorden.... Marjorie Keymis, Gemeente Damme
Jullie zijn inspirerend voor andere figurentheatermakers en durven stevig buiten de lijntjes kleuren. Ingrid Verdonck, CC Belgica Dendermonde
Eigenzinnig jeugdtheater dat vinger aan de pols houdt, voor kwaliteit staat en toch bescheiden blijft. (Samen met de kinderen) altijd blij als er weer eentje in mijn programma staat. Chris Daniëls, GC De Rinck Anderlecht
De grote kracht van FroeFroe is dat jullie kiezen voor theater met een veelheid aan impulsen (beeld, muziek, verhaal, poppen…) waardoor het publiek ogen tekort komt en dus ook mensen met weinig of geen theaterervaring geboeid worden. Omdat je daarbij meestal een ondertoon van humor, absurditeit en relativering gebruikt, zijn het ook vaak voorstellingen waar je blij van wordt. Je hebt een herkenbare signatuur, maar verrast toch vaak door de creativiteit waarmee je je onderwerpen benadert. In het verleden vond ik dat er heel veel aandacht ging naar de vorm (de veelheid) en het feest, en soms te weinig naar de diepgang en de poëzie (waar ik altijd naar op zoek ga). Om die reden was ik heel blij toen ik Tropoi zag, omdat je daar wel een heel kwetsbare keuze maakt, en dat de productie precies daarom zoveel sterker wordt. … Ik hoop dat er nog veel Tropoi’s mogen komen. An Joseph, De Warande Turnhout
FroeFroe is voor mij een label van kwaliteit en bij jullie boeken doe je met een gerust hart. Het publiek houdt initieel wat afstand van het gegeven poppentheater maar eenmaal ze dingen gezien hebben als Labyrint zijn ze meer dan overtuigd. Frank De Block, Gemeente Ternat
Net is een nieuw woord opgenomen in de woordenlijst: ‘FroeFroeiaans’ en dat wil zeggen: relevant cross-over objectentheater met een hoek af. Of: neem een gezonde portie eigenzinnigheid, vermeng dat met een stevige snuif absurdisme en warm op tot het sporadisch overkookt. Maar ook op het menu: hartelijke ondersteuning van bevriende bricoleurs en ander jong talent. Dus: een hybride poppenhuis, eigentijds eigenzinnig. Gerhard Verfaillie, CC Hasselt
Theater FroeFroe is uniek in Vlaanderen, Europa en misschien zelfs de hele wereld . Jan Seurinck, CC ’t Schaliken Herentals
Getalenteerd om klassiekers aan te pakken en te vertalen naar de leefwereld van de jongeren van vandaag of om totaal nieuwe zottigheid en absurditeit te bedenken zowel in een schouwburg als daarbuiten. En - zoals het Antwerpenaren toebehoort - jullie nemen geen blad voor de mond in taalgebruik, … maar jullie raken er hier heel goed mee weg. Aandacht voor alle leeftijden (en doelgroepen, want jullie staan ook met de voeten op de grond in de maatschappij) in jullie aanbod met de juiste insteek, jullie brengen de kinderen ook altijd een stapje verder dan ze gewoon zijn. Ook een goede neus voor nieuw talent want toch wel wat artiesten heb ik voor de eerste keer aan het werk gezien in jullie voorstellingen. Een inspirerend gezelschap voor andere artiesten die stappen zetten in het figurentheater en een krak in multimedia! En eigenlijk is er nog zoveel meer, jullie samenwerking met andere gezelschappen, jullie engagement met iets als Fortbom maar ook bij onze Circo Paradiso, jullie prijsbeleid, … Lies Cuyx, CC Muze Heusden-Zolder
De kracht van Froe Froe zit ‘m in de mooie (maar zeldzame) combinatie van breed toegankelijke voorstellingen enerzijds en artistieke non nonsens kwaliteit (een te bewaken kwalificatie in deze (over)geïntellectualiseerde wereld) die getuigt van een ongeremde (beelden)fantasie, figuren met karakterkoppen, aanstekelijk spelplezier en ‘pikante’ humor, met een flinke snuif absurditeit. Paul Neefs, CC De Werft Geel
Ik kwam naar Theater FroeFroe omdat ik me wilde ontwikkelen als poppenspeler en poppenmaker. In Nederland zijn maar weinig manieren om poppenspel op een professionele manier aan te leren. … Mijn stage bij Theater FroeFroe heeft ervoor gezorgd dat ik nu de poppentheatermaker, poppenspeler en poppenmaker ben die ik nu ben. … Alles wat ik heb mogen meemaken bij Theater FroeFroe gaf mij een sterke basis om van mijn eigen poppentheatergroepje net zoiets bijzonders te maken als wat Theater FroeFroe is. Ik had het geluk dat ik elke dag in het atelier mocht werken en dus ook mee mocht lunchen. … Ook herinner ik me nog mijn opmerking over de voorstelling Josette. Ik begon dat ik de voorstelling waanzinnig vond. Veel kleuren en hoog tempo. Dat wisten jullie al, maar toen plaatste ik de opmerking dat mij onduidelijk was of de moeder die zichtbaar was op het televisiescherm nog in leven was. Dat startte een hartstochtlijke discussie waar iedereen wat over te zeggen had. Ewoud Askes, stagiaire atelier
Als je de poort van theater FroeFroe binnenstapt, word je meteen warm onthaald door een tiental enthousiaste, creatieve mensen, allemaal gedreven om samen iets moois te maken. ‘Samen’ is bij theater FroeFroe erg belangrijk: er wordt tijd genomen om te overleggen, om bij een tas koffie en een Snickers een praatje te doen en natuurlijk om samen aan een project te werken. ’s Middags eet iedereen aan één grote tafel een boterham met een van Eveliens overheerlijke slaatjes – of een croque-monsieur, als de befaamde croque-monsieurmachine niet al te druk bezet is – en krijg je de gelegenheid om iedereen te leren kennen. Wanneer er tijdens de middagpauze onverwacht bezoek langskomt, wordt er meteen een bord bijgezet, want bij FroeFroe geldt eens te meer ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugd’. Onder het motto “we zullen nog eens wat kunst gaan maken” wordt er bij FroeFroe op de repetities, in het atelier of op het bureau een hele dag hard gewerkt aan een nieuwe voorstelling. En inderdaad, wat er gemaakt wordt is kunst, kunst voor kleine en grote mensen, kunst die alle mogelijke grenzen overschrijdt en die iedereen gezien zou moeten hebben. Lotte Pacquée, stagiaire administratie
Ik vond het leuk dat ik niet behandeld werd als een stagiair zoals de meeste huizen doen, maar dat ik wel veel moest doen. Daardoor maakte ik misschien wel meer fouten maar daar leer je uiteindelijk veel meer van. Sjim Rijnhout, stagiaire techniek
Ik heb enorm genoten van mijn stage bij jullie, ontspannen sfeer, veel ruimte voor eigen inbreng, en ik denk dat ik meer bijgeleerd heb op gebied van technieken (mallen, latex,...) tijdens mijn twee maanden op Froefroe dan de afgelopen twee jaar op school. Ik vond het dan ook erg jammer dat ik terug naar school moest. Annabelle Vermyle, stagiaire atelier
Het is leuk om te zien dat Marc graag zijn mensen behoudt en ze werkzekerheid geeft want dat is toch wel belangrijk de dag van vandaag. Daarnaast is Froe Froe een zeer levendig gezelschap waar er zeer veel verschillende mensen voor bepaalde periodes werken. Iedereen is er eigenlijk een beetje thuis. Laurens D’hooge, stagiaire
Tijdens mijn stage mocht ik een klein 'educatief' boekje maken ter begeleiding van Macbeth, waarin ik de draak stak met de middeleeuwse context van het stuk. Als tweede opdracht mocht ik een reeks prenten maken voor Tropoï, waarbij ik de hoofden van de poppen collagegewijs verwerkte in oude schilderijen. Ook al waren deze grafische/illustratieve opdrachten heel fijn, ik had na deze stage toch meer interesse gekregen in de beeldtaal van de theaterscène. Decor, licht, kostuums en het werken in een team konden mij plots meer boeien dan het tekenen op papier. Daarom ben ik ook na mijn afstuderen aan Sint Lucas een opleiding scenografie gestart aan de Academie in Antwerpen. Deze opleiding ligt mij nog meer dan de vorige. Ik ben ervan overtuigd dat ik het aan die stage te danken heb dat ik mijn 'ding' gevonden heb. Ik vind het ongelofelijk jammer dat ik als kind nooit iets van Theater FroeFroe te zien heb gekregen. Ik ben ervan overtuigd dat mijn liefde voor theater veel vroeger had kunnen aangewakkerd worden. Het soort brave, afgevlakte en niet eens mooie theater dat ons via de school aangereikt werd, werkte alles behalve stimulerend. Lies Van Loock, stagiaire illustratie
Theater FroeFroe is een theatergezelschap met een duidelijke visie. Door de jarenlange ervaring en vastberadenheid over wat ze met hun voorstellingen willen bereiken zijn Marc en Jan Maillard erin geslaagd een heel erg groot aantal succesvolle voorstellingen te produceren. Een eerste sterkte van Theater FroeFroe is zijn locatie. Doordat zowel atelier, repetitieruimte als kantoorruimte gecombineerd worden op eenzelfde plaats, is er een vlotte communicatie en samenwerking tussen deze verschillende componenten die samen voor een voorstelling zorgen. Daarnaast kan er vlot ingespeeld worden op veranderingen en verlopen verschillende creatieprocessen tegelijkertijd. Een tweede sterkte van Theater FroeFroe is het kleine team van vaste medewerkers. Het team is een gezonde mix van jonge mensen met nieuwe ideeën en oudere mensen met meer ervaring. Dit zorgt voor creativiteit en inventieve oplossingen voor elk probleem. Dit kleine aantal vaste medewerkers wordt aangevuld met een groot aantal mensen die niet enkel bij Theater FroeFroe werken. Dit zijn dan voornamelijk acteurs en poppenspelers, maar ook decorbouwers, poppenmakers en kostumières. Dit leidt tot heel wat nieuwe, frisse ideeën en op die manier kan Theater FroeFroe steeds opnieuw originele voorstellingen maken. Een derde sterkte van Theater FroeFroe is dat ze andere gezelschappen, en dan vooral jonge, beginnende theatermakers ondersteunen en heel erg veel met stagiaires werken. Op die manier geven ze hun kennis en ervaring door en zorgt dit er tegelijkertijd voor dat Theater FroeFroe meer subsidies krijgt. Een laatste sterkte is de invulling van de middagpauzes. Er wordt ’s middags eten voorzien en iedereen eet altijd samen. Op die manier kunnen er ideeën uitgewisselde worden en daarnaast zorgen deze gezamenlijke middagpauzes er voor dat het grote aantal snel veranderende medewerkers bij Theater FroeFroe elkaar leert kennen.” Emilie Poelmans, stagiaire administratie